Tänäänhän olen ollut kyläilemässä Hanilla, niin mammahan jätti minut sinne ja lähti omille teilleen sillä autollaan. Siis, nyt tiedän mitä ”hoito” tarkoittaa. No, minullahan oli kivaa, en todellakaan valita. Mutta ei tätä joka päivä jaksais, kyllä Hanin kanssa meno on niin rankkaa. Nytkin olen nukkunut ihan pitkin päivää siitä asti kun kotiin tulimme.

Kun lähdimme Hanille jäi koti siihen kuntoon kuin yleensäkkin. Lelut sikin-sokin ja luun jämät lattialle sekä minun sänky hujan-hajan.

Luulin, että jopas olen väsynyt, että näen jo uniharhoja, kun tulin kotiin... Sänky oli siististi, lelut korissa samoin luut... ja jotain ihmeellisiä tosi isoja rättejä lattialla.. ja kukakohan on pissannut lattialle? Koska haisi ihan selvästi pesuvesi, sen hajun muistan, kun mamma aina pesi minun pisut pois, silloin kauan sitten ollessani ihan vauva.

Kun heräsin välillä syömään, niin kiersin rätit ja haistelin niitä... Mamma sanoi niiden olevan ”mattoja”. Selitys kelpasi enkä jaksanut enempää tutkia niitä, vaan kävin taas nukkumaan. Se on edelleen arvoitus mitä täällä on tapahtunut, kun olimme pois, se pisu-juttu.... Ellei sitten mamma...?! Mamma kertoi kyllä siivonneensa, mutta ymmärrän sen niin, että otetaan se mölykone tuolta kaapista, eikä pestä pisunpoisto aineella koko ”kämppää”.

Oletko koskaan miettinyt kuinka hassusti käyttäytyviä nuo ihmiset ovat, verrattuna meihin koiriin? Minä jo taas ehdin miettimään tuossa päiväunieni välillä.

Minua ihmetyttää, että aina kun lähdemme ulos pistää mamma tassujensa päälle ”kengät” ja on ”puseroita” sekä ”takkeja” ja ”housuja”... sitten pisteeksi iin päälle välillä se ”lippis”. Minulle laitetaan vain panta ja sitten se on menoa.

Ja kun ihmiset menee nukkumaan melkein pelkällä nahalla, niin sitten ne laittaa kuitenkin peiton päälle??? Pitäis ne puserot ja housut päällä niin ei tarttis peittoja.

Sitten kun he syövät.. istuvat ”tuolilla” ja ruoka on pöydän päällä ”lautasella” käyttävät hassuja kapistuksia tassuissaan ja pistävät niillä ihan pikkuriikkisen verran ruokaa turpaansa, sekä niiden ruokailu kestää todella kauan!

Oletko kuullut, että esi-isämme metsästivät itse ruuan? Ja sitten kesyynnyttyään paimensivat ruokaansa... Minun ihmiset hakevat ruuan kauppa-nimisestä paikasta itselleen ja minulle. Sieltä saa ihan kaikki. Enkä koskaan ole nähnyt eläimiä, kuten Lammas (joita esi-isämme paimensi), Sika, Lehmä, Sonni ja Kana. Olen nähnyt niitä vain osina kuten: jauhelihana, sorkkana, kärsänä ja mamman sekä papan syöminä koipina. Kuinka minä säikähtäisinkään jos ne metsälenkillä vastaan tulis...? Tosin, mamma sanoi, että hän on nähnyt kaikki, joten ei minun tarvitse joka kerta metsään mennessä niiden takia pitää niskakarvojani pystyssä, siltävaralta jos vastaan tallustelee. Olet varmaan huomannut, että siellä metsäsässä kaikenlaisia hajuja on..

Kun minun ihmiset lähtevät omille teilleen, niin olisi kiva päästä mukaan, ihan vaan katsomaan mitä muuta ihmeellistä ne tekee.. Niinkuin mamma sanoi silloin, kun olin lukenut papan ravilehteä:”olisi kiva olla kärpäsenä katossa...”, tosin, mamman ei kannattais toivoa tuollaista, koska minähän syön kärpäset..mikäli saan kiinni..!

Mamma joskus laulaa näin... ” maailmassa monta on ihmeellistä asiaa, ne hämmästyttää, kummastuttaa pientä kulkijaa” ...voi miten se sopiikaan tähän loppuun. Nyt iltapisulle ja taas pääsen nukkumaan.